» اخبار » روستا زاده ایی شگفتی ساز به نام احمد تاج الدینوف
روستازاده ای به نام احمد تاج الدینوف
اخبار

روستا زاده ایی شگفتی ساز به نام احمد تاج الدینوف

اسفند 15, 1402 23011,875

تاج‌الدینوف به عنوان مدعی اصلی قهرمانی المپیک وارد بازی‌های پاریس میشود، یقینا تمامی دوستداران کشتی در جهان منتظرند تا ببینند شگفتی ساز بزرگ جهانی2023 صربستان، بار دیگر مقابل بزرگان کشتی جهان که در جهانی صربستان مقتدرانه برآنان غلبه کرده بود چه نتیجه ایی را رقم خواهد زد.

احمد تاج ‌الدینوف که با ملیت بحرین گام به رقابت‌های جهانی صربستان گذاشته با پیروزی‌های مقتدرانه  مقابل دو ابرقدرت وزن 97 کیلوگرم کشتی آزاد جهان (کایل اسنایدر و عبدالرشید سعدالله‌یف) شگفتی ساز مسابقات قهرمانی جهان شد و عنوان قهرمانی وزن 97 کیلوگرم را از آن خود کرد تا بالاتر از نابغه‌ای به نام دیوید تیلور به عنوان بهترین کشتی‌گیر جهان در سال 2023 انتخاب شود.

تاج‌الدینوف 20 ساله با ملیت کشوری در حاشیه جنوبی خلیج فارس(بحرین) که تنها یک مدال کشتی ‏در تاریخ خود دارد موفق شد دو فوق ستاره تاریخ کشتی را با شکستی مفتضحانه کند.

تاج الدینوف به شکلی ناگهانی چهره شد، قهرمانی بازی‌های آسیایی را به دست آورد، بهترین ‏کشتی‌گیر سال شد و نوید ظهور نابغه ایی بزرگ در کشتی دنیا را میدهد ‏

*زادگاه تاج الدینوف

او متولد داغستان است، قطب بزرگ کشتی کشور روسیه،احمد در ژانویه 2003 در روستای گرگبیل داغستان متولد شد. روستایی با مردم ‏کشتی‌دوست که بسیاری از مردانش با گوش شکسته تردد می‌‌کنند. ‏

احمد کشتی را در باشگاهی یاد گرفت که توسط عبدالرشید سعد‌الله‌یف تاسیس شده ‏است. تاج‌الدینوف در نونهالی به همراه برادران بزرگترش به باشگاه ‏عبدالرشید سعدالله یف رفت و برای اولین بار با تشک آشنا شد.

 * اولین مربی تاج الدینوف

اولین مربی او حسین گامزاتوف بود. با هدایت او احمد اولین مدال‌هایش را در رقابت‌های ‏محلی و جوانان داغستان به دست آورد و برای خود نامی دست و پا کرد.احمد و ‏برادرانش زمانی که او به شانزده سالگی رسید به ماخاچ‌قلعه مهاجرت کردند و او در ‏پلی‌تکنیک شهر ثبت‌نام کرد. گامزاتوف شاگرد خود را از این به بعد به شامیل عمروف ‏سپرد، کسی که مربی عبدالرشید سعد‌الله‌یف افسانه‌ای بوده است.

 ‏*آغاز مسیر ورزشی احمد تاج‌الدینوف

احمد در اولین روزهای حضور در ماخاچ‌قلعه هر چه سعی می‌کرد نمی‌توانست وزنی ‏بیشتر از 55 کیلوگرم داشته باشد. اما این کشتی‌گیر جوان با هدایت مربی باتجربه‌اش ظرف ‏یکی دو سال به توده‌ای عضله تبدیل شد. شروع مطرح شدن نام او قهرمانی در داغستان ‏و قهرمانی در رقابت‌های روسیه بود. ‏ احمد در سال 2022 به وزن 97 کیلوگرم رفت و در فوریه آن سال ‏قهرمان بزرگسالان داغستان شد. او در ماه مارس به فینال زیر 21سال روسیه رسیده ‏ ولی مقابل عبدالله قربانف شکست خورد.

*پیشنهاد بحرینی ها به تاج الدینوف

در پاییز 2022 پیشنهادی سخاوتمندانه از بحرین به احمد تاج‌الدینوف رسید. بحرینی‌ها ‏خواهان کشتی گرفتن او با ملیت کشورشان شدند. احمد پیشنهاد را قبول کرد ولی ‏کشتی‌گیر داغستانی ریشه‌های خود را فراموش نکرده و تمامی تمریناتش همچنان در ‏داغستان و در کنار اسطوره دوران کودکی‌اش سعدالله‌یف انجام می‌شد.

*اولین قهرمانی با دوبنده بحرین

اولین قهرمانی احمد برای بحرین در نوامبر 2022 با مدال رقابت‌های عربی در مصر به ‏دست آمد. بعد نوبت به اولین مدال مهم رسید: تاج‌الدینوف در آوریل 2023 در فینال ‏بازی‌های آسیایی مجتبی گلیج از ایران را شکست داد و با مدال طلای بازی‌های آسیایی ‏آماده فتح دنیا شد. او در رقابت‌های قهرمانی آسیا هم با شکست آووسایمان در فینال نشان داد در آسیا بهترینِ وزن 97 کیلوگرم است.

*شگفتی سازی احمد تاج الدینوف

وقتی رقابت‌های جهانی بلگراد آغاز شد کمتر کسی از این کشتی‌گیر جوان داغستانی ‏انتظار مدال طلا داشت.

او رقابت را از مرحله یک‌شانزدهم آغاز کرد و در دور اول ماگومد ‏ابراهیموف، کشتی‌گیر باتجربه ازبک را 10-0 شکست داد.در مرحله بعد هم به ‏راحتی از سد نماینده کاستاریکا عبور کرد. ‏احمد باید در یک‌چهارم نهایی به مصاف قهرمانی بزرگ و پرافتخار به نام کایل اسنایدر از آمریکا میرفت، همانی که برنده طلای ‏المپیک ریو شده بود. تاج‌الدینوف هیچ اهمیتی به بزرگی نام رقیب نداد و او را 10-0 از پیش رو ‏برداشت تا لرزه بر اندام تمامی مدعیان بیندازد. حالا احمد تاج‌الدینوف باید با بزرگترین ورزشکار وزن خود مصاف میداد. اسطوره دوران ‏کودکی‌اش، کسی که او کشتی را در باشگاهش یاد گرفته بود و او کسی نبود جز عبدالرشید سعد‌الله‌یف. همه ‏انتظار داشتند عبدالرشید به پیروزی برسد. اما احمد مثل کایل اسنایدر بر عبدالرشید هم ‏برتری کامل داشت و از او 9-2 پیش بود که سعدالله‌یف به دلیل مصدومیت از ادامه کشتی ‏انصراف داد. ‏

احمد که حالا دو عنوان دار بزرگ وزن 97 کیلوگرم دنیا را شکست داده بود برای کشتی فینال به مصاف ‏هموطنش ماگومدخان ماگومدوف رفت،قهرمانی که با پرچم آذربایجان کشتی می‌گرفت. دو ‏داغستانی که در فینال برای دو کشور مختلف کشتی می‌گرفتند. احمد این بار هم با اعتماد ‏به نفس کامل حریف را 8-1 شکست داد و قهرمان دنیا شد. ‏

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.38
جیرئیل خان بابائی

جیرئیل خان بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×