» اخبار » مروری بر افتخارات آدام سایتی اف  به قلم جبرئیل خان بابائی /آدام و برادرش بوایسا کشتی دنیا را تماشایی تر کردند
اخبار - مشاهیر کشتی

مروری بر افتخارات آدام سایتی اف  به قلم جبرئیل خان بابائی /آدام و برادرش بوایسا کشتی دنیا را تماشایی تر کردند

تیر 23, 1403 120334

کشتی آزاد در طول تاریخ قهرمانان بسیاری را با سبکهای مختلفی به خود دیده است. حتی بعضی از فنون را به نام برخی از قهرمانان می شناسیم، اما به جرات میتوان گفت که هیچ سبکی از کشتی آزاد به اندازه سبک برادران سایتی اف لذتبخش نبوده است، چرا که هیچ کجای کشتی را برای کشتی دوستان گنگ و مبهم نگذاشتند و هر جا که لازم بود اجرای فن میکردند و هر جا که با اجراى فن حریف مواجه می شدند و درست در لحظه ای که طبق منطق کشتی باید به خطر می افتادند، به یکباره بدلی را رو میکردند که برای تماشاچیان تازگی داشت، مبارزات برداران سايتى اف محدود به رد و بدل شدن چند فن و بدل نمیشد و آنها کشتی را گسترده تر از تمام قهرمانان این رشته ورزشی به نمایش گذاشته اند، برادران سایتی اف با کسب دوازده مدال طلای جهان و المپیک نام خود را به عنوان پر افتخارترين برادران تاریخ این رشته ورزشی به ثبت رسانده اند.

علاقه مند شدن به کشتی

تماشای یک مبارزه زیبا و پر افت و خیز از قهرمانان آن روزهای کشتی شوروی آنچنان عطشی را در وجود برادران سایتی اف ایجاد کرد که هر چه سریع تر میخواستند به باشگاه کشتی رفته و ثبت نام کنند ،آنها عاشق مبارزه بودند و در کشتی به دنبال علایق ذاتی خود میگشتند. مدتی را در باشگاههای داغستان به مبارزه پرداختند اما هیچ کدام از آن باشگاهها پاسخگوی زیاده خواهیهای برادران سایتی اف نبودند و هر بار که به باشگاه میرفتند، انگار به آن رضایت روانی و جسمی نمی رسیدند و احساس میکردند که زوایای بسیار زیادی در این رشته ورزشی وجود دارد که با این مدل تمرینات هرگز به آنچه که در ذهن خود تجسم کرده اند نخواهند رسید، از این رو محل زندگی خود را از داغستان به کراسنویارسک برده و نزد مربی بزرگی به نام دیمیتری میندیاشویلی رفتند، آنها آوازه دیمیتری میندیاشویلی را شنیده بودند همان مربی بزرگی که قهرمان بزرگی مثل ایوان یاریگین را به دنیای کشتی معرفی کرده بود، برادران سایتی اف به آکادمی میندیاشویلی رفتند و خود را به این مربی بزرگ سپردند و از آنجا که میندیاشویلی گوهر شناسی زبر دست بود، از همان اولین دیدار متوجه شد که میتواند از پیکر این دو جوان ترکه ای مجسمه هایی از جنس طلا بسازد و قضا و تقدیر چقدر به کشتی دوستان سراسر جهان روی خوش نشان داده است که دست برادران سایتی اف را به دستان دیمیتری میندیاشویلی بزرگ رساند تا با تماشای کشتی های این دو برادرِ کشتی بلد تمامی دوستداران کشتی در جای جای جهان، لذت برده و تمام خواسته های فنی خود را در مبارزات این دو کشتی گیر پیدا کنند.

نگاهی به عناوین کسب شده توسط آدام سایتی اف

آدام سايتی اف در سال ۱۹۹۳ در فينال رقابت هاى نوجوانان جهان توانست با کلکسیونی از فنون مختلف و با امتیاز عالی از سد آناتولی گویدای مولداویایی که بعدها با دوبنده تیم ملی بلغارستان به مدال نقره بزرگسالان جهان رسید غلبه کند و مدال طلای نوجوانان جهان را از آن خود سازد،در آن رقابتها غلامعلی محمد نژاد از ایران روى سكوی سوم قرار گرفت. این اولین مدال جهانی آدام سایتی اف به شمار می رفت و با توجه به مبارزاتی که در آن رقابتها از خود بر جا گذاشت این نوید را میداد که در آینده ای نه چندان دور به ستاره ای کم نظیر در دنیای کشتی تبدیل شود. آدام چهار سال بعد از این رقابت ها به دو بنده تیم ملی بزرگسالان کشورش رسید و در رقابتهای جهانی کراسنویارسک به میدان رفت. او در كراسنویارسک سخت به دنبال مدال جهانی می گشت و در حالیکه به سختی وزن خود را تحویل  داده بود و نماینده روس در وزن ۶۹ کیلوگرم بود، در دور نخست خوان کارلوس از ونزوئلا را ضربه فنی کرد. آدام در دومین مبارزه اش مقابل ایگور کوپایف ازبکستانی با نتیجه ۵ بر ۲ شکست خورد و در دور سوم الشاد الخورديف آذربایجانی را از پیش رو برداشت، دیوید گاگیشویلی از گرجستان، آلمازبیک آزاروف و يوكسل شانلی از ترکیه را مقتدارنه و با ضربه فنی از پیش رو برداشت، اما در دور هفتم به زازا زیروف اوکراینی با نتیجه ۴ بر ۲ باخت و در آخرین کشتی باید به مصاف داوود قنبری از ایران میرفت، اما از این مبارزه امتناع ورزید تا دست داوود قنبری مقابل آدام بالا برود.

داود قنبری در سال ۱۹۹۴ میلادی در رقابتهای جام جهانی کانادا به مصاف برادر آدام یعنی بوايسا سایتی اف نیز رفته بود که بارها با فن بخو لنگ”، حریف جوان خود را به خطر انداخته و مقابل وی به برتری رسیده بود. بعدها همين فن (بخو لنگ) به شگرد اصلی برادران سایتی اف تبديل شد. آدام پس از شکست در رقابتهای جهانی کراسنویارسک به وزنی بالاتر صعود کرد و ابتدا در رقابتهای قهرمانی اروپا به میدان رفت و پائین تر از الکساندر لیپولد و آرائیک گئورگیان ارمنستانی به مدال برنز اروپا دست یافت، اما پس از آن نتوانست به عضویت تیم ملی روسیه در رقابت های جهانی تهران در آید چرا که دوبنده تیم ملی روسیه در این وزن از آن برادر بزرگترش یعنی بوايسار سایتیف بود و به همین دلیل آدام نتوانست در رقابتهای جهانی تهران به میدان برود.

سال ۱۹۹۹ بوایسا سایتی اف در رقابتهای انتخابی تیم ملی روسیه حضور پیدا نکرد تا آدام از فرصت پیش آمده نهایت بهره را ببرد و با قهرمانی در رقابتهای انتخابی تیم ملی روسیه، فرصت حضور در رقابتهای جهانی آنکارا را پیدا کند و روى تشکهای محل برگزاری مسابقات جهانی جولان دهد و حریف بطلبد. آدام در آنکارا ابتدا روسلان خینچاگوف را با کسب ۱۷ امتیاز از پیش رو برداشت و پس از آن رادوسلاو  هربیک را با نتیجه ۹ بر ۰ شکست داد. وی در دور بعد( آرپاد ریتر) را با نتیجه ۱۱- ۳ شکست داد و در گام بعدی آلیک موسایف را نیز با شکست بدرقه کرد. کشتی گیر خوش تکنیک روسها در مرحله نیمه نهایی جو ویلیامز آمریکایی را با نتیجه ضربه فنی از پیش رو برداشت تا به دیدار پایانی و تقابل با الکساندر لیپولد آلمانی برود، آدام سایتی اف در دیدار پایانی توانست در یک رقابت بسیار زیبا و دیدنی از سد لیپولد نیز بگذرد و به مدال طلای رقابت های جهانی آنکارا بوسه زد. آدام پس از اینکه در رقابتهای جهانی آنکارا به مدال طلا رسید به دليل حضور بوايسار در این وزن به ناچار تغییر وزن داد و به وزنی بالاتر صعود کرد. دوبنده تیم ملی روسیه در این وزن را سالها حاجی مراد ماگمدوف بر تن کرده بود. ماگمدوف که مدال طلای المپیک آتلانتا را در کارنامه اش داشت در رقابتهای جهانی آنکارا نیز به مدال نقره رسیده بود و خود را مهیای حضور در دومین المپیک زندگی اش می کرد که ناگهان مينديا شویلی مربی سازنده برادران سایتیف اعلام کرد که آدام در رقابتهای جام یاریگین و انتخابی تیم ملی در وزن ۸۵ کیلوگرم به میدان خواهد آمد و از این پس شانس خود را در این وزن می آزماید، در همین هیاهو بود که سر و کله  ماخاربک خادار تسف نیز پیدا شد. خادار تسف که یازده مدال طلا، نقره و برنز جهان را در کلکسیون افتخاراتش جای داده بود در صدد بود تا چهارمین مدال المپیکی اش را نیز به سینه بزند و به همین خاطر کیلوهای زیادی از وزن بدنش را کم کرد تا در رقابتهایی که مربیان تیم ملی روسیه برای ارزیابی کشتی گیران تدارک دیده بودند به میدان برود، مثلث رقابت بين آدام سايتيف، ماخاربک خادار تسف و حاجی مراد ماگمدوف تشکیل شده بود و در این بین آدام سايتيف نسبت به دو کشتی دیگر، هم جوان تر بود و هم افتخاراتی که تا آن موقع به دست آورده بود اصلا قابل قیاس با آن دو کشتی گیر نبود،اما آدام برای رسیدن به دوبنده تیم ملی بسیار مصمم بود. جام یاریگین آغاز شد و تمامی مدعیان در میدان حاضر شدند و در این رقابت ها آدام توانست در یک کشتی جنجالی با نتیجه ۲-۲ از سد خادارتسف بگذرد و با قهرمانی در جام یاریگین و رقابتهای انتخابی تیم ملی توانست خود را به عنوان نماینده روسیه در المپیک سیدنی معرفی کند.

خادارتسف که به نتیجه مبارزه با آدام بسیار معترض بود به ازبکستان رفته و دوبنده تیم ملی این کشور را در المپیک سیدنی بر تن کرد. خادارتسف سالها در کشور ازبکستان به تحصیل پرداخته بود و با چراغ سبز مربیان این کشور به آن جا رفته و با دوبنده ازبک ها در المپیک سیدنی به میدان رفت. این کشتی گیر مغرور روسی به سیدنی آمده بود تا ثابت کند از آدام بهتر است و در ذهن خود پیروزی بر آدام و رسیدن به مدال طلای المپیک را ترسیم کرده بود،اما زهى خيال باطل که در همان دور نخست مقابل کشتی گیر کم نام و نشانی از کره جنوبی تن به شکست داد و همین کشتی گیر کره ای در مصاف با آدام سايتيف هيچ حرفی برای گفتن نداشت، خيلی راحت شکست را پذیرفت تا ماخاربک خادار تسف، آرام سر جای خودش بنشیند و به برتری آدام شهادت بدهد و قبول کند که دیگر رمقی برای چند دور رقابت سنگین با حریفانی سرحال و سرپنجه را ندارد و باید برای همیشه با دنیای قهرمانی خداحافظی کند، اما قهرمان این قصه يعنى آدام سايتيف قبل از پیروزی برابر حریف کره ای توانست بر بيبولات موسایف از بلاروس و ایگور از استرالیا را نیز با اختلاف بالا شکست دهد. آدام در دور چهارم مقابل ماگومد ابراگیموف از مقدونیه به برتری رسید و در فینال به مصاف خوئل رومروی کوبایی رفت، آدام سايتيف در رقابتهای جهانی آنکارا به مدال طلای وزن ۷۶ کیلوگرم و رومرو عنوان نخست وزن ۸۵ کیلوگرم را به سینه زده بود و از آنجا که این دو کشتی گیر سال گذشته به مدال طلای جهان رسیده بودند تصور می رفت که رقابتی نزدیک برگزار شود اما آدام طی یک سال گذشته تمام معادلات و پیش بینی‌ها را بر هم زده بود و در فینال المپیک سیدنی نیز بدون ذره ای استرس و با آرامشی مثال زدنی بر روی تشک حاضر شد و دست رومرو را فشرد تا مبارزه با سوت داور وسط آغاز شود، رومروی قلدر نتوانست مقابل تکنیک تحسین برانگیز آدام سایتی اف مقاومت کند و  در حالیکه در تمام لحظات کشتی برتری با سایتی اف بود، آدام در پایان با نتیجه ضربه فنی بر رومرو فائق آمد و مدال طلای المپیک را با شایستگی به سینه زد.

آدام بعد از بازیهای المپیک سیدنی با مصدومیت مواجه شد و به همین دلیل جای خود را در رقابتهای جهانی صوفیه به حاجی مراد ماگمدوف قهرمان المپیک آتلانتا داد تا او نیز از فرصت به دست آمده نهایت بهره را ببرد و برای اولین و آخرین بار به مدال طلای جهان برسد. آدام در رقابتهای جهانی ۲۰۰۲ تهران بارِ دیگر به دوبنده تیم ملی روسیه رسید و به مصاف رقبای ریز و درشت خود رفت. وی در دور اول کشتی گیری از مغولستان را با امتیاز عالی شکست داد و در دور دوم (امام دیپ) از هندوستان را نیز به همین سرنوشت دچار کرد و در گام سوم با حساب ۷-۳ بر جورسكىِ لهستانی چیره شد. آدام در دیدار نیمه نهایی موفق شد در کمتر از یک دقیقه آرکادی ژوپا از بلغارستان را ضربه فنی کرده و به دیدار پایانی راه پیدا کند در دیدار فينال رومرو انتظار سایتی اف را میکشید و به همسرش قول داده بود که این بار از سد آدام سايتى اف خواهد گذشت این مبارزه به وقت اضافه کشیده شد و در نهایت آدام سایتی اف با نتیجه ۴-۳ از سد رومرو گذشت تا این کشتی گیر سیه چرده کوبایی نتواند قولی که به همسر خود داده بود را عملی کند. این آخرین باری بود که آدام سایتی اف در رقابت های جهانی به میدان میرفت زیرا پس از آن همواره زیر دستان ساجید ساجیدف، گئورگی كيتايف و دنیس سارگوش قرار گرفت و نتوانست دوبنده تیم ملی کشورش را در رقابتهای جهانی و المپیک بر تن کند،

آدام سایتی اف در سال ۲۰۰۶ در جام یاریگین توانست بر شيروانى مرادوفِ  جوان غلبه کند اما باز هم به ساجيداف باخت و از رسیدن به دیدار پایانی بازماند، شیروانی مرادوف دو سال بعد از این باخت موفق شد به مدال طلای المپیک ۲۰۰۸ پکن برسد. وی چند ماه بعد در مسابقات اروپایی نیز به میدان رفت که در آنجا توانست بر تمامى رقبا از جمله ریواز میندوراشویلی گرجستانی که دو سال پیاپی به فینال رقابت های جهانی رسیده بود و مدالهای طلا، نقره و برنز جهان را در کارنامه داشت را از پیش رو بردارد و برای سومين بار به مدال طلای اروپا برسد. میندوراشویلی نیز دو سال بعد از این رقابتها به مدال طلای المپیک پکن دست یافت،

آدام در اواخر دوران قهرمانی اش در تورنمنت های مختلفی به میدان رفت که در عین ناباوری مقابل حریفانی مثل آلبرت ساريتوف و حتى آرپادریتر نیز تن به شکست داد و تا حدود زیادی به اعتبار ورزشی اش لطمه وارد شد. سایتی اف مدتی از کوران مسابقات دور بود تا اینکه قبل از بازیهای المپیک لندن هوس مبارزه در میدانی بزرگ به سرش زد و  دوباره رخت مبارزه بر تن کرد و این بار در وزنی پائین تر حریفان را به مبارزه طلبید ،آدام در رقابتهای جام یاریگین در وزن ۷۴ کیلوگرم به میدان رفت و در دیدار نیمه نهایی یکی از زیباترین کشتی های یک دهه اخیر را مقابل انور گدویف به نمایش گذاشت و در مبارزه ای که در سه وقت برگزار شد آنقدر با حریف جوان خود زیر و رو شد که گدویف در پایان مبارزه نای ایستادن روی پاهایش را نیز نداشت. البته این پایان ماجرا نبود و آدام برای اینکه دوبنده تیم ملی روسیه را به دست بياورد باید در دیدار پایانی مقابل دنیس سارگوش نیز به میدان می رفت ،آدام اما گام پایانی را به بدترین شکل ممکن برداشت و در دیداری کاملا یک طرفه و با اختلاف فاحش مقابل دنیس سارگوشِ جوان، تن به شکست داد تا بلایی که قبل از المپیک سیدنی بر سر حاجی مراد ماگمدوف و خادارتسف آورده بود را یکجا تجربه کند.

باخت به دنیس سارگوش آخرین حضور آدام در ميادين مبارزه بود و پس از آن آدام سایتیف در هیچ مسابقه ایی دیده نشد. برادران سایتی اف آمده بودند تا با یکدیگر مدال های طلای جهان و المپیک را درو کنند و نام خود را در تاریخ این رشته ورزشی به ثبت برسانند اما نكته جالب این است که این دو برادر هیچگاه همزمان با هم به مدال طلای جهان و المپیک نرسیدند. سال ۱۹۹۹ آدام جای برادر بزرگتر را در تركيب تیم ملی روسیه گرفت و مدال طلای جهان را از آن خود ساخت، در المپیک سیدنی آدام در وزنی بالاتر طلا گرفت و بووايسار مقابل براندون اسلی آمریکایی باخت و حذف شد ، در رقابتهای جهانی تهران نیز آدام در غیاب برادر بزرگتر به مدال طلای مسابقات جهانی تهران بوسه زد.

بدون شک آدام سایتیف از برترین کشتی گیران قرن به لحاظ کلاس کشتی و تنوع تاکتیک در حین مبارزه بود و سه مدال طلای جهان و المپیک كمترين افتخار برای این مرد کشتی بلد روسی میباشد، آدام اگر با همین سبک و سیاق و کلاس بالای کشتی به نمایندگی از هر کشور دیگری غیر از روسیه به مسابقات مختلف اعزام می شد، قطعا مدالهای بیشتری به نام وی ثبت میشد و شاید یکی از پر مدال ترین کشتی گیران تاریخ لقب می گرفت، اما ترافیک مدعیان تیم ملی روسیه باعث شد تا آدام سایتی اف با سه مدال طلای جهان و المپیک از دنیای قهرمانی کناره گیری کند.

کارنامه آدام سایتی اف

سال ۱۹۹۸ :

مدال برنز مسابقات اروپایی براتیسلاوا در وزن ۷۶ کیلوگرم

سال ۱۹۹۹ :

مدال طلای رقابتهای اروپایی مینسک و قهرمانی در مسابقات جهانی آنکارا در وزن ۷۶ کیلوگرم

سال ۲۰۰۰ :

مدال طلای مسابقات اروپایی بوداپست و قهرمانی در المپیک سیدنی در وزن ۸۵ کیلوگرم

 سال ۲۰۰۲ :

مدال طلای مسابقات جهانی تهران در وزن ۸۵ کیلوگرم

سال ۲۰۰۶ :

مدال طلای مسابقات اروپایی مسکو در وزن ۸۵ کیلوگرم

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
جیرئیل خان بابائی

جیرئیل خان بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×