» اخبار » درباره یک نابغه
درباره یک نابغه
اخبار

درباره یک نابغه

بهمن 24, 1402 170727

گوگشلیدزه نامی ماندگار در کشتی جهان

قهرمان این داستان ما،یکی از گربه سیاههای تاریخ کشتی کشورمان یعنی گئورگی گوگشلیدزه می باشد.

مردی که در یکی از صنعتی ترین شهرهای گرجستان، به نام گوری متولد شده است، این شهر که توسط یکی از بزرگ ترین شاهان گرجستان به نام (داویت چهارم) بنیاد گذاشته شده ، زادگاه شخصیتهای بزرگ و شناخته شده ای چون استالین” یکی از بزرگترین شخصیت های تاریخ و رهبر اتحاد جماهیر شوروی، یاکوب گوگباشویلی” یکی از بزرگترین نویسندگان گرجی می باشد.

وی در همان زمان که قهرمانان تیم ملی کشتی آزاد شوروی در ایالات متحده آمریکا و در دانشگاه سن دیه گو قهرمان مسابقات جهانی ۱۹۷۹ شدند به دنیا آمد.

*شروع کشتی و مهاجرت به روسیه

درباره ی یک نابغه

گئورگی در سنین خرد سالی کشتی را در گرجستان آغاز نمود و پس از مدت کوتاهی به همراه خانواده اش به روسیه نقل مکان کردند که البته در آن سالها روسیه و گرجستان هر دو بخشی از خاک شوروی به حساب می آمدند. بدین ترتیب گئورگی یادگیری کشتی را در روسیه از سرگرفت و موفق شد پس از  چندی به عضویت تیم ارتش روسیه در بیاید.

قامت بلند و مناسب (۱۸۳سانتی متر) و همچنین وزن بسیار ایده آل (در حالت طبیعی ۹۸ کیلوگرم) باعث شد تا از او یک کشتی گیر بسیار ایده آل برای دسته ۹۷ کیلوگرم ساخته شود. کشتی گیری که هرگز با فرایند کم کردن وزن روبه رو نشد.

*شروع کسب عناوین جهانی در رده جوانان

گئورگی در سال ۱۹۹۸ در حالیکه ۱۹ ساله بود توانست در رقابتهای قهرمانی روسیه مقام نخست را بدست آورد تا برای اولین بار دوبنده تیم ملی روسیه را بر تن کند و راهی مسابقات جوانان جهان در لاس وگاس آمریکا شود او در آنجا کشتی های بسیار خوبی گرفت و موفق شد به مدال طلای جهان دست پیدا کند، جایی که نماینده کشورمان یعنی محمد جواد راسخی به مقام چهارم رسید سال بعد یعنی ۱۹۹۹ میلادی بازهم برای این جوان خوش قد و قامت یک سال طلایی بود،او ابتدا در مسابقات قهرمانی جوانان اروپا و سپس در رقابت های بزرگسالان ارتشهای جهان به مقام قهرمانی رسید و کمی بعد عازم سیدنی استرالیا شد تا در مسابقات جوانان جهان با حریفانش پنجه در پنجه بیافکند. گئورگی در این مسابقات نیز بسیار خوب ظاهر شد او تا قبل از کشتی فینال حریفانی از کانادا ،کره جنوبی، لهستان و ایالات متحده امریکا را ضربه فنی کرد و در فینال به مصاف نماینده کشورمان محمد جواد راسخی رفت و در پایان با حساب ۴ بر صفر موفق شد راسخی را شکست دهد و طلایی شود این آخرین مسابقه ای بود که گوگشلیدزه در مقطع سنی جوانان در آن به رقابت می پرداخت و از سال ۱۹۹۹ به بعد به مقطع سنی بزرگسالان ورود پیدا کرد، اما به مدت دو سال پشت خط سعید مرتاز علی اف ماند؛ چرا که در رقابتهای انتخابی تیم ملی روسیه نتوانست از سد این روس قلدر عبور کند.

*شروع درخشش در میان بزرگان جهان

سال ۲۰۰۱ فرا رسید. سالی که گوگشلیدزه برای اولین بار دوبنده تیم ملی بزرگسالان را بر تن می کرد او ابتدا راهی مجارستان شد تا در رقابتهای قهرمانی اروپا شرکت کند. وی ابتدا ویلیام رامبوتس فرانسوی را از پیش رو برداشت، سپس رولف شرر سوئیسی را با امتیاز عالی شکست داد و راهی نیمه نهایی شد،حریف او در این مرحله الکساندر شیماروف بلاروسی بود که گئورگی با اجرای یک خاک و یک بارانداز پیروز میدان شد و به فینال رسید، فینالی بسیار سخت و دشوار مقابل هموطن نام آشنایش یعنی الدار کورتانیدزه، در پایان نبردی که جنگ جوانی و تجربه به حساب می آمد این تجربه بود که در وقت اضافه موفق شد نیروی جوانی را شکست دهد تا بدین ترتیب گوگشلیدزه با مدال نقره اروپا به روسیه بازگردد. وی سه روز بعد از بازگشت به کشورش، تمریناتش را به منظور بدل کردن مدال نقره خود به طلا آنهم در میدان جهانی صوفیه بلغارستان آغاز نمود،گئورگی به منظور کسب آمادگی بیشتر، قبل از مسابقات جهانی راهی آلمان شد تا در جام لایپزیک شرکت کند که در آنجا موفق شد مدال طلا را کسب کند. هرچند تنها حریف شناخته شده ای که در آلمان برایش کمی مزاحمت ایجاد کرد فاتح چاکر اوغلوی ترک بود و سایر حریفان چندان شناخته شده نبودند. امابه هر شکل گئورگی در فاصله ۳ ماه مانده تا مسابقات جهانی صوفیه، تمرینات بسیار منظم و حساب شده ای را در دستور کار قرار داد و به صورت جدی خود را آماده رویارویی با حریفان بزرگش در بلغارستان کرد،مسابقات جهانی آغاز شد و گئورگی طبق قرعه در دور اول استراحت داشت و در دور دوم بایستی مقابل رولف شرر کشتی می گرفت، شرر که در مسابقات اروپایی مغلوب گئورگی شده بود در مسابقات جهانی هم مقابل نماینده روسها حرفی برای گفتن نداشت و با حساب ۷ بر صفر شکست را پذیرا شد. در دور دوم مسابقات وزن ۹۷ کیلوگرم که به نوعی فینال زود رس این رقابت ها به حساب می آمد، گئورگی گوگشلیدزه و علیرضا حیدری به مصاف هم رفتند که حیدری در یک غافلگیری مقابل این قهرمان روس ضربه فنی شد،گئورگی برای رسیدن تا فینال نمایندگان ترکیه و اوکراین را هم از پیش رو برداشت و راهی دیدار نهایی شد که کرازیمیر کوچف از کشور میزبان با قبول شکست ۳ بر صفر مقابل گئورگی دوم شد و نماینده روسیه اول، این اولین و آخرین مدال طلای گئورگی گوگشلیدزه در مسابقات جهانی بود، گئورگی در سال ۲۰۰۲ پس از قهرمانی در رقابتهای انتخابی تیم ملی روسیه و همچنین کسب مقام نخست مسابقات جام جهانی اسپوکن راهی ایران شد تا در مسابقات جهانی تهران شرکت کند، او ابتدا کرازیمیر کوچف بلغار را به سختی و با حساب ۳ بر ۲ آنهم در وقت اضافه شکست داد و در دور دوم نماینده کره جنوبی را مغلوب ساخت و راهی دور سوم شد که در این مرحله بازهم اسیر تجربه های الدار کورتانیدزه شد و با حساب ۳ بر یک قافیه را به هموطنش واگذار کرد تا مدافع عنوان قهرمانی دسته ۹۶ کیلوگرم با مقام ششمی جهان به روسیه بازگردد.

*بازگشت به سرزمین مادری

گئورگی در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ نیز بسیار ناکام بود و نتوانست حتی در مسابقات انتخابی تیم ملی از دوبنده اش دفاع کند و به همین دلیل مسابقات جهانی نیویورک و رقابتهای المپیک آتن را از دست داد. نا آمادگی گئورگی در این دوسال از یک طرف و ظهور ستاره ای از سرزمین چیکولای روسیه به نام حاجی مراد گاتسالوف از سوی دیگر باعث شد تا در کشور روسیه نظرها به طور کامل از روی گئورگی گوگشلیدزه برگردد. به همین دلیل وی تصمیم گرفت تا عطای روسیه را به لقایش ببخشد و راهی سرزمین مادری اش یعنی گرجستان شود که به نظر تصمیمی منطقی هم بود. گئورگی پس از بازگشت به گرجستان تمریناتش را زیر نظر یکی از بزرگترین مربیان تفلیس یعنی نوذر شیرلی آغاز کرد و در مسابقات قهرمانی اروپا در سال ۲۰۰۶ برای اولین بار دوبنده تیم ملی گرجستان را بر تن کرد جایی که الدار کورتانیدزه به وزن ۱۲۰ کیلوگرم صعود کرده بود. گئورگی در این مسابقات در همان دور اول مقابل مرد مو فرفری تزارها یعنی حاجی مراد گاتسالوف شکست خورد، اما با توجه به فینالیست شدن گاتسالوف ، او توانست با پیروزی هایش در دیدارهای شانس مجدد به مدال برنز اروپا برسد. او چندی بعد راهی مسابقات جام جایزه بزرگ باکو شد و در آنجا با غلبه بر علیرضا حیدری توانست اولین طلای کارنامه ورزشی اش با دوبنده تیم ملی گرجستان را دشت کند، گئورگی این پیروزی مقابل حیدری را در رقابتهای جهانی ۲۰۰۶ بازهم تکرار کرد، مسابقاتی که گوگشلیدزه در دیدار نهایی مقابل گربه سیاه جوانش یعنی گاتسالوف بازهم شکست را پذیرا شد تا در گوانگژوی چین، نائب قهرمان جهان شود. سال ۲۰۰۷ برای گئورگی سال خوبی نبود. او بعد از اینکه در رقابتهای قهرمانی اروپا با شکست مقابل شیروانی مرادوف از روسیه از رسیدن به فینال بازماند و به مدال برنز رسید در رقابتهای جهانی باکو بسیار دور از انتظار ظاهر شد و به مقامی بهتر از دهمی دست نیافت همین تنزل شدید باعث شد تا پس از بازگشت به گرجستان به خودش بیاید و تمریناتش را برای مسابقات سال ۲۰۰۸ از سر گیرد، سالی که رقابتهای قهرمانی اروپا در فنلاند و مسابقات المپیک2008 پکن را پیش رو داشت گئورگی در فنلاند بازهم علاقمندان کشتی را به یاد روزهای اوج خودش انداخت و با صلابت هرچه تمام تر قهرمان شد،شاید آنچه که برای گئورگی در فنلاند شیرین تر از مدال طلایش بود انتقام شکستهایش از حاجی مراد گاتسالوف بود که در مرحله ماقبل نهایی صورت گرفت. بدین ترتیب گئورگی با روحیه ای بسیار خوب پس از انجام تمریناتی بسیار فشرده و برنامه ریزی شده راهی کارزار المپیک شد، این اولین باری بود که گئورگی در مسابقات المپیک شرکت میکرد، آنهم در سن ۲۹ سالگی،گوگشلیدزه ابتدا الکسی کروپنیاکوف قزاقستانی را شکست داد، سپس نماینده کشورمان سعید ابراهیمی را در دو تایم متوالی مغلوب کرد و راهی نیمه نهایی شد، اما در این مرحله در یک کشتی بسیار نزدیک و پایاپای نتیجه را به تیموراز تیگیف واگذار کرد و از رسیدن به فینال محروم ماند ولی در دیدار رده بندی با قدرت هرچه تمام تر نماینده کوبائیها یعنی میشل باتیستا را در هم کوبید و مدال برنز المپیک را به گردن آویخت تا گرجستان پس از ۸ سال بازهم در همین وزن صاحب مدال برنز المپیک شود.

گوگشلیدزه در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک بازهم اسیر نبوغ گاتسالوف شد و از رسیدن به فینال بازماند تا در سال ۲۰۰۹ میلادی سهمش از دنیای کشتی تنها یک مدال برنز جهان باشد . سال ۲۰۱۰ برای گوگشلیدزه سال بسیار شلوغی بود او ابتدا در مسابقات قهرمانی اروپا شرکت کرد و به مدال نقره رسید که در فینال مغلوب ختاک گازیموفی شد که بسیار آماده و سرحال بود. سپس در دو مسابقه جایزه بزرگ تفلیس و باکو خود را محک زد که در این دو جام به ترتیب به مقامهای اول و سوم رسید، گوگشلیدزه در شرایطی پای به مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو گذاشت که وارد چهارمین دهه از زندگی اش شده بود، او ابتدا نماینده یونان و سپس نماینده لهستان را از پیش روی برداشت تا در دور سوم به مصاف گاتسالوف برود، حریفی که بارها طعم تلخ شکست را بر گئورگی چشانده بود،این بارهم این دستان گاتسالوف بود که به نشانه پیروزی بالا رفت تا گئورگی برای کسب مدال برنز به مصاف عرفان امیری برود که در پایان موفق شد ضمن پیروزی بر این قهرمان کرمانشاهی مدال برنز جهان را به گردن بیاویزد،

سال ۲۰۱۱ بدترین نتیجه گئورگی گوگشلیدزه در مسابقات جهانی رقم خورد، او با یک باخت مقابل تیموراز تیگیف، از دور رقابتها خارج شد و به مقام بیست و پنجم مسابقات جهانی استانبول رسید جایی که رضا یزدانی ملقب به پلنگ جویبار موفق شد با شایستگی قهرمان جهان شود.

*آخرین حضور آخرین مدال

سال ۲۰۱۲ آخرین دوران حضور گئورگی گوگشلیدزه در سطح رقابتهای بین المللی بود. او در این سال در مسابقات قهرمانی اروپا بسیار ضعیف ظاهر شد و با قبول شکست مقابل سرهات بالچی از ترکیه به مقام نهم اروپا رسید،گئورگی که باید برای گرجستان سهمیه مسابقات المپیک لندن را نیز کسب میکرد عازم صوفیه بلغارستان شد و با کشتی های نسبتا خوبی که گرفت موفق شد ضمن کسب مقام دوم پس از عبدالسلام گادیسوف (روس) سهمیه المپیک را هم برای گرجستان کسب کند

*المپیک لندن آخرین حضور گوگشلیدزه بر روی تشک های کشتی

گئورگی با ظاهری متفاوت، موهای کوتاه شده از ته وارد کارزار المپیک شد.

او ابتدا کشتی گیران مصر و مولداوی را از پیش روی برداشت، سپس مقابل جک وارنر آمریکایی تن به شکست داد و راهی رده بندی شد که در این مرحله قربان قربانوف ازبکستانی را مغلوب ساخت و موفق شد دومین مدال المپیکش را هم به ویترین افتخاراتش اضافه کند،

گوگشلیدزه پس از بازگشت به کشورش در مصاحبه ای اعلام کرد؛ (انواع آسیب دیدگی ها از ناحیه مثانه، مفصل آرنج و دیگر صدمات جدی مرا همراهی میکند و در کنار آن احساس میکنم که دیگر توان مبارزه ندارم و باید از دنیای کشتی خداحافظی کنم)

بدین ترتیب گئورگی گوگشلیدزه با دو مدال برنز المپیک و چهار مدال رنگارنگ جهان از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

جیرئیل خان بابائی

جیرئیل خان بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×